Fiskat hela helgen.



I fredags åkte Stefan och jag till Öland. Pappa hade kommit på att vi skulle fiska massa gädda med gäddsaxar. Så jag hade dagen innan fått åka in till Jakt och fiske i Nybro för att köpa 50 st betesmört.
I vart fall så la vi en 10-12 gäddsaxar, vilket går till på så sätt att man hugger ett hål i isen där man ska ha saxen. Sedan trär man på en mört på "saxen", den är till för att gäddan ska bita tag så att saxen kan slå igen.
När man fått på den här mörten på saxen så stoppar man ned den i hålet. Saxen sitter fast i ett snöre som är knutet runt en pinne som är stor nog att inte trilla ned i hålet när gäddan biter tag i mörten.

Det var en massa olika folk som fiskade gädda på olika sätt. Gäddsaxen var dock det vanligaste. Efter att vi lagt i alla saxarna var det dags för grillad korv och varm glögg. Kanon mysigt. Innan det var dags att åka hem så gick vi ett varv för att kolla så att saxarna var okej. Det visade sig att vi hade fått fyra stycken ganska stora gäddor redan då.
Pappa beslutade sig då för att åka ned en sväng på kvällen och kolla dom igen.

Pappa, Kim (min bror) och Stefan åkte ned på kvällen för att se om det fanns någon ny gädda. Det visade sig att dom fick fyra till. Dom laddade då om gäddsaxarna så vi kunde åka up på Lördag morgon och kolla enu en gång.
Totalt den här helgen fick vi 16 stycken gäddor. Ganska bra gjort måste jag säga =)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0